Stop goede voornemens, bereik dit jaar echt je doelen en krijg ook je body weer in shape.

Goede voornemens: van plan zijn om het goede te doen, het goede voornemens zijn, proberen om het dit jaar eens wel te laten lukken. Het maakt niet uit hoe je het noemt, deze woorden impliceren dat je het niet gaat doen. Want iets buiten je gebaande patroon of buiten je comfortzone van plan zijn is al gauw hetzelfde als iets gaan “proberen” te doen. Dan blijft het bij de poging of de gedachte. “Morgen ga ik het doen” is een veel gehoord voornemen bij mensen die het niet lukt om hun doelen te bereiken.

Actie: Je moet er niet over denken; je moet het gewoon doen. Dus geen “goede voornemens” en wel actie, nu direct!

Gebruiksaanwijzing: Door de gebruiksaanwijzing van het menselijk brein in acht te nemen zorg je ervoor dat je ook werkelijk resultaat boekt en dat je dat resultaat behoudt. Het menselijk brein is van oudsher geprogrammeerd om te zorgen voor het verkrijgen van geluk en het vermijden van pijn. Het is er veiligheidshalve op gericht om binnen de comfortzone te blijven; korte termijn gemak terwijl wij daar paradoxaal genoeg onze lange termijndoelen mee saboteren. Bij grote veranderingen zal de waakhond van je brein (de amygdala) erop aan sturen om dat te laten mislukken. Dat levert een gevoel van teleurstelling op waardoor we zeggen; “zie je wel dat dat niets voor mij is”. En daarbij eindigt de “poging”.

Oplossing: Maak kleine, haalbare veranderingen met tussengelegen doelen richting het einddoel. Daardoor reageert de amygdala niet en saboteer je je eigen verandering niet, bouw je wel succes in en behaal je wel je tussengelegen doel. En nog mooier; dat zorgt ervoor dat het beloningsysteem van je brein dopamine afgeeft waardoor je je lekker voelt (je weet toch; Dope!) en je een stimulans krijgt om soortgelijk gedrag of soortgelijke veranderingen te blijven doen en te blijven volhouden. Want het is lekker, het voelt goed en door aan de rand van je comfortzone te spelen verleg je steeds meer de grens van wat veilig is en wordt je leefwereld, je speelruimte, steeds groter. Durf te experimenteren met grensverleggen en waag eens een uitstapje buiten je comfortzone. Het levert je groei, voldoening en waardigheid op.

Gewichtsverlies, figuurverbetering: Het volgen van een dieet is voor velen een proces van veel vallen, weinig opstaan en weinig of tegengesteld resultaat. Ga daarom met kleine stapjes te werk, bouw succes in, geniet van bereikte resultaten en ga je leefstijl wijzigen. Daar ligt de sleutel tot succes. Leer met kleine stapjes te genieten van je nieuwe gewoontes. Begin bijvoorbeeld eens met elke dag een volwaardig ontbijt; volle granen (havermout, volkorenbrood, brinta), eiwitten (kwark, ei, kipfilet) en maak het helemaal fraai met groente (banaan-spinazie smoothie, avocado-choco smoothie, gebakken tomaat op je boterham).

Ga bewegen of trainen; doe wat bij je past. Wandelen, gewichtheffen, fietsen, vechtsport, voetballen met je kind, tuinieren, doe iets! En dat hoeft ook echt niet allemaal binnen 1 week veranderd te worden, voer de veranderingen rustig door.

Maar wel doen-doen-doen en blijven doen!

 

Met dank aan de inspiratie-blog van Michael Kortekaas https://bit.ly/2VPbZmh