Month: september 2017

Depressie en "het vallen van het blad".

verdrietige-vrouw

Depressie, crisis, het niet meer zien zitten. Of gewoon even geen fut meer hebben, de boel de boel willen laten? En dan ook nog rotweer, kortere dagen, de hele winter weer binnen zitten. Als je je in deze periode van het jaar wat minder gelukkig voelt dan is dat bio-neurologisch volledig verklaarbaar. Tegelijkertijd kan dit jaargetijde ook een aanjager zijn voor iets wat zich al langer aandiende maar waarvoor je nog geen aandacht had of wat je misschien wel even weggestopt had. In dit artikel lees je hoe je minder last van deze klachten kunt krijgen of hoe je van de nood een deugd kan maken.

De bio-neurologische verklaring en oplossing: voornamelijk het gebrek aan krachtig zonlicht beïnvloedt ons in negatieve zin in herfst en winter. Het zonlicht dat onze ogen bereikt geeft een signaal af waardoor wij de neurotransmitter serotonine gaan produceren. Serotonine zorgt ervoor dat wij zelfvertrouwen hebben (het stimuleert de aanmaak van testosteron), dat wij ons tevreden voelen en een goed humeur hebben en bevordert de kwaliteit van onze nachtrust. Serotonine wordt deels in de hersenen en deels in de darmen aangemaakt. Daarom is het van belang om goed te zorgen voor je darmwerking; weinig suiker, maximaal groente en weinig alcohol. Eveneens zorgt het waterige zonnetje (en de weinige uren dat wij hem zien) ervoor dat er nauwelijks vitamine D aanmaak plaats vindt. Vitamine D is van belang bij het voorkomen van o.a. multiple sclerose, hart en vaatziekte, dementie en depressie. Een hoge inname van deze vitamine als supplement is dan aanbevolen (zie ook http://www.dehormoonfactor.nl/vitamine-d-tekort). Deze vitamine speelt tegelijkertijd een grote rol in de regulering en aanmaak van hormonen en neurotransmitters zoals serotonine en dopamine (de neurotransmitter die je een geluksgevoel geeft). Vandaar dat suppletie van vitamine D een positieve invloed heeft op depressieve klachten.

De bronbestrijding van lusteloosheid, crisis, burn-out: als je door het tekort aan zonlicht toch al minder goed slaapt en je je minder goed voelt dan komen andere ongemakken zoals bijvoorbeeld stress klachten die je al langer had, nu sneller aan de orde. Ze waren er al en krijgen nu de volle aandacht. Je kunt je dan gedwongen voelen om je terug te trekken, geen sociale contacten meer aan te gaan en je te verliezen in ellende. Je kunt dan de bui afwachten, hopen dat het gauw weer opklaart en weer doorgaan met waar je gebleven was. Echter, er is dan nog niets opgelost. Het gedragspatroon of de stressfactor bestaat nog steeds en daarmee staat de volgende crisis al weer voor de deur. Het lijkt in zo’n situatie soms moeilijk om hulp te zoeken en om erop uit te gaan. Dat is dan je uitdaging; door de zure appel heen bijten terwijl je je toch al zo rot voelt. Neem contact op met je huisarts, raadpleeg een coach of stress counselor of vraag je werkgever wat hij voor je kan betekenen. Werkgevers of P&O managers kunnen gerust contact opnemen met KrachtZat! Ik coach mensen op praktische manier middels voeding en beweging en als stress counselor help ik mensen weer hun drive op de werkvloer en in hun leven te vinden.

young people jumping on the beach with sunset background