Month: augustus 2017

Recept quinoa salade als lunch of diner

Rambam, snel en makkelijk. ’s Avonds klaarmaken en morgen meenemen naar je werk als lunch? Of toch maar als avondeten?

Kook 100 gram quinoa (vergeet niet om het voor het koken te spoelen vanwege de bitterheid) en kook in een andere pan 2 kipfilets. Snij 1 mango, 1/2 komkommer, wat lente-ui en bleekselderie in stukjes. Laat de kip afkoelen tot je hem met de hand in stukjes kunt delen. Voeg alles samen en doe er als laatste een notenmixje bij (of neem de noten apart mee naar je lunch als je het de volgende dag pas gaat eten).

 

IMG_2182

Eet smakelijk en gezond!

 


Recept voor diner bij warm weer

Vandaag 28 graden, moeite met warm eten? Maak dan deze smakelijke salade!

lauw warme zoete salade quinoa

Omdat je de salade lauw-warm eet en omdat er verse zoete nectarine in zit, is hij geschikt voor warme zomer avonden.

Kook 100 gram quinoa en laat het afkoelen tot kamertemperatuur. Bak gekruide kipworst en snij de worst overdwars door en daarna in halve plakjes. Kook sugarsnaps kort, ongeveer 5 tot 7 minuten waardoor ze beetgaar worden. Snij ze daarna door de helft. Snij 2 lente-uitjes in ringetjes.  Snij 2 rijpe nectarines in kleine blokjes. Voeg alles samen en voeg nog een handje amandelen toe (ongebrande amandelen zijn nog beter voor je gezondheid dan de gebrande variant). Smakelijk!


Veelzijdig en gezond ontbijt, zo klaar!

IMG_2055

Ochtendhaast, stress voordat de dag begint, slecht voor jezelf zorgen om je baas en de grote geldgod maar te dienen. Man, sta 5 minuten eerder op en neem verantwoording voor je leven en dat van je gezin. Gezond ontbijten kost veel tijd? Smoesjes!

Begin maar eens om wat eitjes te bakken, maak een bedje van rosbief en blauwe bessen waarop je de gebakken eitjes legt. Je kunt dat ook nog aanvullen met reepjes of blokjes avocado, boordevol vezels en goede vetten. Of een bakje havermout of Brinta erbij. Dan heb je voorlopig geen trek meer en ben je van alle goede koolhydraten, eiwitten, vetten en vitamines voor zien. Tijdsduur; 5 minuten, hooguit. Gewoon doen, KrachtZat!


Net zo lekker en gezond als op vakantie in Spanje. Tomate frito!

Gebakken tomaat; in Nederland zijn we gewend dat al het lekkers uit een pakje, zakje of tube komt. In mediterrane landen is dat een stuk minder het geval. Zo eten zij er wel eens ketchup maar de meeste gezinnen maken hun tomatensaus zelf. En dat is best eenvoudig maar je moet er wel de tijd voor nemen. Als je dan de saus gemaakt hebt is het heerlijk om zelfgemaakte gehaktballetjes of zelf gebakken blokjes aardappel door de saus te doen. Inderdaad; door de saus! En niet een beetje saus erover maar lekker saus met aardappel of gehakballetjes eten in plaats van andersom!

Neem een grote koekenpan die je op half vuur zet (in ieder geval zo dat de olie niet gaat roken want dan kun je de olie weggooien), doe daar een bodempje (bak)olijfolie in. Dan kun je zelf tomaten pureren of gezeefde tomaten toevoegen. Peper en zout toevoegen en nu 30 tot 40 minuten laten sudderen met een spatdeksel totdat het voldoende ingedikt is. Je krijgt nu tomate frito, gefrituurde/gebakken tomaat. Door het verhitten van de tomaten vormt zich de super-antioxidant Lycopeen, goed voor het herstel van celwanden en goed tegen kanker. De smaak van tomate frito is typisch mediterraans en krachtig-hartiger dan de zoetige smaak van rauwe tomaat. Heerlijk als avondeten met gebakken aardappel of als borrelhap met gehaktballetjes. In de video (MVI 1983 naast de foto aanklikken) zie je hoe dik het ongeveer moet worden. Succes en eet smakelijk!

IMG_1982 MVI_1983


Help; gezond en lekker eten.

Soms is het in ons jachtige bestaan moeilijk om inspiratie te verkrijgen voor gezond en lekker eten. Daarom helpt KrachtZat! je een beetje met deze menu suggestie.

Fris pikante salade als lunch of avondeten voor 2 personen;

Bak 250 tot 500 gram kipsaté, snij 1 ui in dunne ringetjes, snij 1 paprika in blokjes, snij 1 of 2 avocado’s in blokjes, maak een mengsel van; 1 teentje geperste knoflook – 2 cm geraspte verse gember – 4 eetlepels olijfolie. Meng alles door 1 zak babyleaf sla en gooi er een handje cashew noten door.  Als je er wat koolhydraten bij wilt eten dan kun je de salade serveren op een ondergrond van quinoa, couscous of rijst.

Eetsmakelijk!

IMG_2010IMG_2011


Stress, de voor- en nadelen.

foto leeuw FEAR

Stress; het is onmogelijk om niet beïnvloedt te worden door stress. In toenemende mate wordt er een beroep op je zintuigen gedaan, je moet steeds meer doen in minder tijd, de lichamelijke stress door milieuvervuiling en welvaartvoedsel neemt toe, je bent altijd bereikbaar en verwacht dat ook van anderen, je lichaamsbeweging wordt minder, je verantwoordelijkheden nemen toe en de kwaliteit van rustmomenten neemt af.

VOORDELEN:

Stress is, ondanks de slechte naam die het in de volksmond heeft, voornamelijk positief voor elk mens en dier. Zonder stress geen leven! De stresshormonen adrenaline, noradrenaline en cortisol zorgen er namelijk voor dat wij prestaties kunnen leveren, dat wij actief worden, ’s ochtends wakker worden, dat ons hart klopt, dat ons immuunsysteem goed functioneert, dat ontstekingen geremd worden, dat er voldoende suiker in ons bloed komt als wij een inspanning willen leveren, dat de hersenstofwisseling functioneert, dat wij ons goed kunnen focussen en krachtig zijn, kortom; dat wij kunnen doen wat wij willen en wanneer wij willen. In veel gevallen komt een adrenaline of cortisol-piek ons ook echt even goed uit; als je op je werk tegen een deadline aanloopt en je er nog even flink tegenaan wil gaan, als je op het punt staat een doelpunt te maken of als je plotseling een gevaarlijke situatie in het verkeer ziet.

NADELEN:

Zo’n situatie kan ons ook doen verlammen van angst, iedereen heeft een bepaalde voorkeur voor vechten, vluchten, bevriezen of steun zoeken. Je kunt ook doorschieten in angst zodat die cortisol-productie maar blijft doorgaan, ook lang nadat het nut ervan zijn doel al bereikt heeft. Dat je daardoor continue gespannen, waakzaam, geprikkeld blijft. Of als dat uiteindelijk uitmondt in lusteloosheid, verlies van plezier, veelvuldig ziek zijn, depressie. In dat geval lijdt je onder de stress en wordt je slachtoffer van iets (gedrag, lichamelijke reactie, denkwijze of houding) dat aanvankelijk goed was maar waarvan je nu teveel hebt. Er zit dus geen rem meer op en je belandt in een neerwaartse spiraal.

KORTOM;

Stress is volkomen normaal en noodzakelijk om te leven en te overleven. Als je doorschiet in stress, geen rustmomenten inbouwt en je je niet ontspant maar in verkramping leeft dan heb je geen grip meer op jezelf en is het verstandig om maatregelen te nemen. Misschien kun je er zelf iets aan doen of misschien heb je een stress-counselor nodig. Hoe dan ook; je moet in actie komen tegen de verlammende stress. Door niets te doen wordt het alleen maar erger!