Month: juli 2017

Bewegen, oefenen en trainen. Wat heeft het meeste nut voor jouw persoonlijk doel?

Lichamelijke zaken behelsen slechts de top van de piramide, de basis bestaat uit gevoelsleven, mindset en verbinding.
Lichamelijke zaken behelsen slechts de top van de piramide, de basis bestaat uit gevoelsleven, mindset en verbinding.
VITALITEITSCOACHING
VITALITEITSCOACHING

Omdat niet iedereen weet welke activiteiten hem het meeste opleveren, het leukst zijn of hem het best naar zijn persoonlijk doel brengen, leg ik in dit artikel uit wat of wat is. Zo kun je zelf de keuze maken die bij jou past.

BEWEGEN: hieronder versta ik algemene lichaamsbeweging zoals wandelen, fietsen, actief huishouden of in de tuin werken. Het kenmerk van beweging is dat je ruim in je comfortzone blijft, hartslag en ademhaling verhogen wel iets maar je kunt nog volop kletsen, blijft (meestal) onder de “zweetgrens” en je hebt nog oog voor je omgeving. Als je dagelijks 30 minuten onafgebroken (!) beweegt dan heeft dat een positieve invloed op je lichaam en geest. De darmperistaltiek (knijpbeweging) wordt erdoor verbeterd, het stresshormoon cortisol neemt af, je bloedsomloop vergemakkelijkt het transport van zuurstof en de afvalstoffen, je vetverbranding komt hoger te liggen en je insulinegevoeligheid neemt toe (minder kans op suikerziekte). Als je dan ook nog in de buitenlucht beweegt dan beïnvloed je ook nog je serotonine (“gelukshormoon”) aanmaak.

OEFENEN: als je een bepaalde activiteit nog moeilijk vindt of je wilt de efficiency van die activiteit verbeteren dan ga je oefenen. Dat kan het best d.m.v. kruipen-lopen-rennen; eerst de activiteit in zijn simpelste vorm of in deelstapjes beoefenen en pas als dat een peulenschilletje voor je is geworden dan ga je door naar een wat complexere variant. Net zolang tot je de activiteit geheel beheerst. Bij het oefenen is het van belang dat het leuk blijft, frustratie leidt er vaak toe dat iemand al stopt met oefenen nog voordat hij in de buurt van het einddoel is gekomen. Wees mild voor jezelf, hou het kort maar laat het wel vaak terugkomen, lach om bloopers en vraag om begeleiding of coaching. Het is immers vaak moeilijk te zien wat je beter kunt doen; is het techniek, is het onkunde, is het angst, is het zelfvertrouwen? Vraag een professional om je elke week/maand/wat jij wilt of kunt betalen om je te coachen en vraag sportmaatjes, vrienden, etc. om feedback of begeleiding tussen je coachmomenten in.

TRAINEN: hierbij ga je op zoek naar groei, naar vooruitgang. Dat kan in snelheid zijn, in kracht, in moeilijkheidsgraad of uithoudingsvermogen. Kenmerk hierbij is dat je buiten je comfortzone treedt. Daarmee geef je een prikkel aan je lichaam of geest. Door die prikkel zal het zich voorbereiden op een volgende keer met als doel om dan beter (sneller, krachtiger) voorbereidt te zijn als de eerste keer. Bij trainen hoort ook herstel, dat is het belangrijkste in dit verhaal. Voor het uitzetten van goede trainingen qua inhoud, periodisering (wanneer wil je pieken, wanneer neem je wat gas terug, wanneer zet je in op welk subdoel) en rust/herstel heb je verstand van trainingsprincipes nodig. Als je dat niet hebt, ga dan te rade bij je coach.

RUST: dit is het meeste werk! Althans in tijd en bewustwording. Alleen in de rust vindt het herstel en de vooruitgang plaats. Dat kan slechts als je alle nachten voldoende en kwalitatief hoogwaardig slaapt. Als je in contact bent met je lichaam en je emoties. Als je goed eet, geen stress opbouwt, je lichaam en geest koestert en als je mild bent zonder gemakzuchtig te zijn!